Det er ikke altid en rar følelse at modtage kritik. Nogle gange dummer vi os, og så er det ikke overraskende, at folk omkring os kritiserer os for hvad vi har gjort (eller ikke har gjort). Det kan være svært at acceptere den kritik man modtager, og mange fristes til at stille sig på bagbenene og prøve at kaste kritikken af sig, eller gå til modangreb. Med tiden lærer de fleste dog, at når kritik er konstruktivt, så er vi bedre stillede ved at acceptere den og lære af den.
Når det kommer til biler, så kan man næsten ikke undgå at høre andre mennesker kritiske kommentarer omkring den bil man kører i. Stort set alle mennesker har biler i dag, og det er samtidig en ganske udbredt hobby. Det betyder at alle og enhver har en holdning til biler, og finder det fristende at kommenterer på den bil du kører rundt i.
Når folk siger positive ting om ens VW polo, så kan man ikke lade være med blive lidt varm indeni, og få et smil på læberne. Det er altid rart at blive bekræftet i, at man har truffet et godt valg. Biler koster mange penge, og købet af dem er ofte en svær proces fyldt med angst og usikkerhed. Ingen har lyst til at betale så mange penge for en bil, der senere viser sig at have været et dårligt valg. Når andre siger positive ting om din bil, så føler du dig altså mere rolig: det ser ud til, at alt dit hårde arbejde faktisk førte til et godt valg af bil!
Men hvad gør man, når folk siger kritiske ting om ens bil? Her kan al angsten fra købsprocessen let vende tilbage, og denne gang være skruet helt op til maksimum. Nu er det nemlig for sent at skifte mening: du har allerede betalt alle pengene for bilen, og har kørt så meget i den, at du ikke bare kan levere den tilbage til butikken. Den slags kritik gør altså ondt: vi føler at vi har dummet os, og at vi ikke kan gøre noget ved det. Det er måske ikke så underligt, at folk ikke har lyst til at acceptere kritikken og i stedet går til modangreb.
Men kan den slags kritiske kommentarer overhovedet bruges konstruktivt? Du kan jo som sagt ikke returnere bilen og få dine penge tilbage. Men det er okay: din nuværende bil er jo sandsynligvis ikke den sidste bil du nogensinde kommer til at købe. Du bør derfor åbne dine ører for den del af kritikken der er konstruktiv, så du kan bruge denne feedback til at lave bedre valg i fremtiden.
Du bør dog huske på, at alle har deres egen mening omkring biler, og at ikke al kritik er værd at lytte til. Som en god tommelfingerregel, så bør du kun lytte til kritik fra de mennesker, som du også kunne finde på at spørge til råds, hvis du stod overfor at skulle købe en ny bil.